Om klubben

Vågen Taekwondo-klubb ble grunnlagt januar 1994 av Bjørg Rasmussen, Bjørn Kåre Bryn og Mestere Arild Rasmussen, Audun Rasmussen og Roar Kristoffersen. De er i dag World Taekwondo Mestere av 7. Dan.

Master Arild Rasmussen har overtatt som leder i klubben, og vi takker klubbens tidligere leder, Bjørg Rasmussen, for hennes lange og gode tjeneste gjennom 27 År. Bjørg har lang erfaring innen idrettsmiljøet i Norge, og for hennes frivillige innsats for idretten har hun mottatt en rekke priser og utmerkelser som bl. a. Kongens fortjenestemedalje i 2010.

Vågen Taekwondo-klubb ledes med entusiasme, stort pågangsmot og en inkluderende filosofi. Vi har et valgt styre som gjenspeiler klubbmedlemmenes mangfoldighet. Dette gir et stabilt miljø og er et godt grunnlag for videre utvikling av klubben.

Vågen TKD er en av de største Taekwondo-klubbene i Bergen. I Norges kampsportforbund står klubben registrert med 181 aktive medlemmer i nesten alle aldre. For å trene med oss må du være minimum 6 år gammel, men det er ingen øvre aldersgrense.

Hva er Taekwondo?

Taekwondo er en koreansk kampsport og selvforsvarsform med røtter som strekker seg flere tusen år tilbake i tid. Taekwondo er en kombinasjon av de hardtslående bevegelsene i karate, de myke sirkulære bevegelsene fra Kung-Fu og med eldgamle teknikker innen spark.

I dag er Taekwondo en moderne olympisk gren som har, på tross av dette, beholdt de gamle verdiene. Dette gjør Taekwondo til èn av de raskest voksende kampkunstene i dag, med over 80 millioner utøvere i 203 land.

Taekwondo dreier seg om mer enn kamp. Det er en livstil og egen filosofi som utøvere vil ha utbytte av i det daglige liv. Den tradisjonsrike kampkunsten har som retningslinjer høflighet, ærlighet, utholdenhet, selvkontroll, og ukuelig ånd. Gjennom å trene taekwondo vil du kunne stifte bekjentskap med og beherske tradisjonell taekwondo, selvforsvar, styrketrening, økt selvtillit, kampteknikk, kondisjonstrening, smidighet, disiplin, konsentrasjon og samarbeid.

Våre mål og visjoner

Sport og fysisk aktivitet er en veldig viktig del av det moderne samfunnet vi lever i. Vågen TKD ønsker virkelig å tilby samfunnet et godt miljø ved å drive organisert fysisk aktivitet både for voksne og barn. Gjennom taekwondo ønsker vi å fremme gode holdninger i samfunnet med stort fokus på fysisk aktivitet, samarbeid og kameratskap i trygge omgivelser.

Vi vil også dyrke taekwondo som  en konkuranseidrett og utdanne taekwondo utøvere som markerer klubben nasjonalt og internasjonalt.

Videre er sosiale tiltak veldig viktig for oss. Dette inkluderer regelmessig sammenkomster, i form av treningsleirer, turer, sommeravslutninger, stevner, osv.

Kom gjerne innom våre treningslokaler og få en gratis prøvetime dersom du vil finne ut om taekwondo er noe for deg. Vi har treninger alle ukedager i Bergen sentrum, Eidsvåg, Åsane og Knarvik. Se på vår Facebook side for informasjon om lokaler og treningstider. Alle er hjertelig velkommen hos oss.

Høflighet, ærlighet, utholdenhet, selvkontroll og ukuelig ånd